برادی کاردی در پزشکی چه مفهومی دارد؟

برادی کاردی ضربان قلب کمتر از حد طبیعی است. تعیین ضربان قلب با آزمایش خون،نوار قلب و یا یک مانیتور قلبی انجام می شود. برادی کاردی شدید ( کمتر از 30 ضربه در دقیقه) می تواند به یک وضعیت اضطراری منجر شود، که به کمبود اکسیژن مغز و تشنج می انجامد.برادی کاردی به این معنی است که ضربان قلب شما بسیار آرام میزند. تعداد ضربان قلب اکثر مردم 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اگر ضربان قلب شما کمتر از 60 بار در دقیقه باشد، شما دچار برادی کاردی شده اید. ضربان آهسته قلب گاهی اوقات نرمال می باشد. بعضی از افراد بالغ سالم و ورزشکار جوان دارای ضربان قلب کمتر از 60 دقیقه هستند. از آنجایی که پمپاژ قلب ورزشکاران بسیار قوی است، می تواند ضربان قلبشان کمتر باشد و یا در هنگام خواب، این ضربان کمتر باشد. در دیگر افراد،برادی کاردی علامتی از یک مشکل در سیستم الکتریکی قلب است. این بدان معنی است که ضربان ساز طبیعی قلب به شکل طبیعی کار نمی کند و یا اینکه مسیر الکتریکی قلب دچار اختلال است و بدین ترتیب قلب نمیتواند خون کافی به بدن برساند و این مورد می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علایم برادی کاردی (کاهش تعداد ضربان قلب):

در صورت طولانی شدن و یا عود علایم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

– خستگی مفرط

– تنگی نفس ( با حداقل فعالیت)

– تعداد نبض کمتر از 50 ضربه

– سبکی سر

– سنکوپ (از حال رفتن) یا پیش سنکوپ

ورزش منظم یکی از راه های پیشگیری از برادی کاردی است.

تشخیص بیماری برادی کاردی:

– الکتروکاردیوگرم  EKG   یا نوار قلبی در مراکز تشخیص: برادی کاردی ممکن است در زمان تست رخ ندهد. بنابراین EKG تنها در صورتی می تواند برادی کاردی را تشخیص دهد که این اختلال در ریتم قلب در زمان تست تکرار گردد.

– الکتروکاردیوگرم قابل حمل:

شما ممکن است نیاز به استفاده از EKG قابل حمل داشته باشید. این دستگاه سبک وزن ، رویدادهای قلب شما را دز طول یک روز یا بیشتر ثبت می کند.

– آزمایش خون:

برای یافتن مشکل دیگری که باعث کاهش ضربان قلب شما می شود.

علل ایجاد بیماری برادی کاردی:

بیماری هایی که به سیستم الکتریکی قلب صدمه میزند. از جمله: بیماری عروق کرونری، حمله قلبی و بیماری های عفونی قلب چنان اندوکاردیت و میوکاردیت

 

تغییرات قلبی ناشی از بالا رفتن سن

بعضی از داروها که برای درمان مشکلات قلبی یا فشار خون بالا استعمال می شود، مانند مسدود کننده های بتا (beta-blockers)

آنتی آریتمیک و دیگوکسین

عارضه هایی که موجب تضعیف ایمپالس الکتریکی قلب می شود، چنان داشتن سطح پایین تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) و یا عدم تعادل الکترولیتی، چنان پتاسیم بیش از حد در خون برادی کاردی ضربان قلب کمتر از حد طبیعی است.

پیشگیری از بیماری برادی کاردی:

برادی کاردی اغلب ناشی از یکی از بیماریهای قلبی است، بنابراین در جهت سلامت قلب خود گام بردارید.از جمله:

– کنترل کلسترول و فشارخون

– خوردن غذای کم چرب و رژیم غذایی کم نمک

– ورزش منظم

– ترک سیگار

– محدود کردن مصرف مشروبات الکلی

– مصرف منظم داروهای تجویزی و پیگیری بیماری افرادی که از pacemaker استفاده می کنند باید هنگام قرار گرفتن در اطراف میادین مغناطیسی یا الکتریکی قوی احتیاط کنند.

برادی کاردی چگونه درمان می شود؟

معالجه به نوع، علت و علائم بستگی برادی کاردی دارد. اگر برادی کاردی علامتی نداشته باشد، معمولا بیمار تحت درمان قرار نمیگیرد.

اگر مشکل پزشکی دیگری مانند کم کاری تیروئید یا عدم تعادل الکترولیتی مسبب کندی ضربان قلب باشد، درمان ان مشکل ممکن است برادی کاردی را رفع کند.

اگر صدمه به سیستم الکتریکی قلب وارد شده باشد، شما احتمالا نیاز به ضربان ساز (pacemaker) خواهید داشت. ضربان ساز دستگاهی است که در زیر پوست شما قرار داده می شود و کمک می کند تا تعداد ضربان قلب تصحیح گردد. افراد مسن تر از 65 به احتمال زیاد به نوعی از برادی کاردی دچار می شوند که نیاز به یک ضربان ساز دارند.

اگر دارویی باعث اختلال در ضربان قلب شما می شود، دکترتان ممکن است دوز یا نوع دارو را تغییر دهد. اگر نمیتوانید که مصرف دارو را متوقف کنید، پس به ضربان ساز نیاز دارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *