فشار خون بالا هیپرتانسیون (HYPERTENTION)

60 میلیون آمریکایی و یک میليارد از جمعیت جهان به فشار خون که متداولترین عامل در سکته قلبی ، مغزی ، نارسایی قلبی ، پارگی آئورت و بیماریهای عروقی می باشد مبتلا می باشند. در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بعلت افزایش سن جمعیت و چاقی و فشار خون بصورت پیشرونده ای در حال افزایش می باشد و این رقم تا سال 2025 به حدود 5/1میليارد  یعنی معادل یک پنجم از جمعیت دنیا خواهد شد.

بنابراین فشارخون مهمترین علت مرگ در جهان و یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان می باشد که بعلت نداشتن علامت نادیده گرفته می شود. فشار خون علامت خاصی ندارد و نیازی به پيگيري و چکاب مداوم ( تحت کنترل پزشک) دارد که این امر(پيگيری  و چكاب) در جمعیت مردان و افراد کم درآمد مرسوم نیست.

در جمعیت زیادی از بیماراني كه  فشارخون بالا دارند یک علت یا بیماری خاص که عامل ایجاد فشارخون باشدیافت نمی شود بلکه در اغلب موارد سه یا چهار عامل با مکانیسم های متفاوت در بروز بیماری دخیل هستند .

با وجود کنترل فشارخون با دارو در بیماران مبتلا درصدی ازا نها در برابر عواقب ناشی از فشار خون بالا که شامل سکته مغزی، سکته قلبی ، نارسایی قلبی و… در امان نیستند.

در امريكا  وکشورهای توسعه یافته دیگر ابتلا به هایپرتنشن با افزایش سن( بعد از 30 سالگی ) افزایش میابد. قبل از سن 50 سالگی افزایش فشارخون در زنان کمتر از جمعیت مردان است در حالیکه بعد از یائسگی به سرعت افزایش میابد و برمردان پیشی میگیرند در نهایت در 75 سالگی 90% از مردان و زنان آمریکایی مبتلا به هایپرتنشن می باشند.

در بیشتر بیماران با هایپرتنشن اولیه اگر تشخیص به موقع و سریع باشد مانع از ازایش فشارخون و در سه نتیجه عواقب ناشی از آن خواهد شد نیکوتیین موجود در سیگار موجب افزایش BP بصورت 10 تا 20 میلی متر جیوه با هر نخ سیگار خواهد شد.

 

مهمترین عامل های افزایش ابتلا به فشار خون:

  1. افزایش وزن و چاقی
  2. سن: مردان بالای 55 سال و زنان بالای 65 سال
  3. سیگار
  4. چربی خون
  5. سابقه فامیلی
  6. چربی های ناحیه شکم
  7. دیابت
  8. کم تحرکی

 

عوارض فشار خون بالا:

  1. بیماریها ی عروق مغزی
  2. سکته های مغزی ایسکمیک
  3. خونریزی مغزی
  4. بیماریهای عروق محیطی و ائورت
  5. سکته قلبی
  6. انسداد عروق قلب
  7. نارسایی قلبی
  8. نارسائی کلیه
  9. نفروپاتی
  10. بیماریهای مزمن کلیه
  11. پروتیین اوری
  12. رتینو پاتی پیشرفته
  13. ادم پاپیلاری چشم
  14. بیماریهای عروق چشم مانند خونریزی ته چشم

 

مهمترین عوامل جلوگیری کننده از ابتلا به فشار خون وعوارض آن:

  1.  کاهش وزن
  2.  ورزش مرتب
  3.  عدم مصرف سیگار
  4.  محدودیت مصرف نمک
  5.  کاهش مصرف چربی
  6.  کاهش استرس
  7.  مصرف دارو
  8.  محدودیت مصرف الکل
  9.  افزایش مصرف میوه وسبزیجات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *